Rodica CHEREGI: Nisipul şi matematica

admin

Nisipul poate fi folosit şi pentru a dezvolta aptitudinile copiilor preşcolari în domeniul matematicii.
Unele activităţi dezvoltă vocabularul specific matematicii şi capacitatea de a număra, în timp ce altele introduc concepte matematice primare.
Activităţile la groapa (lada) de nisip, pentru recunoaşterea sau crearea de forme geometrice şi denumirea lor,
se va face cu nisip umed. Limbajul specific legat de capacitate „plin, jumătate, gol” sau forma găletuşei şi
introducerea termenilor „latura, margine”, număr, etc. se face în timpul jocului.

Copiii vor sorta, număra şi clasifica materialele pe care le doresc sau cele alese de cadrul didactic (în funcţie de tema aleasă) după un anumit criteriu, şi anume, formă, culoare, mărime, număr (joc cu animale de plastic),etc.

Un joc distractiv este cel cu piepteni care au dinţii dispuşi la distanţe diferite şi urmele pe care le lasă când este tras prin nisip cu dinţii în jos. Copiilor li se arată pieptenele şi urma lăsată, apoi li se cere să recunoască pieptenele după urma lăsată în nisip. Se fac modele cu doi, trei piepteni şi copiii vor încerca să imite modelul, folosind corect pieptenele. Această activitate constituie o experienţă tactilă şi ajută la dezvoltarea musculaturii fine.

Jocul cu nisip preferat de copii este cel cu forme de prăjituri. Copiii se vor juca liber cu materialele pregătite pentru prăjituri, pot cânta un cântecel, apoi vor strivi o prăjitură şi vor număra prăjiturile rămase. Copiii pot aşeza numere de plastic sub fiecare prăjitură, se striveşte câte o prăjitură şi se ia câte un număr(se începe cu 5), vor număra câte prăjituri au mai rămas. Copiii pot încerca să scrie în nisip numărul care reprezintă cantitatea. Acest joc poate avea multe variante în funcţie de imaginaţia cadrului didactic. Pentru a compara diferite greutăţi se poate realiza un joc folosind doze de conserve, cutii închise cu hârtie lipită cu bandă adezivă în care sunt puse diferite obiecte sau pietricele, acestea vor fi trase sau împinse pe nisip. Încurajaţi copiii să folosească limbajul comparativ: mai uşoară decât, mai grea decât. Cutiile pot fi
aliniate de la cele mai uşoare la cele mai grele, în acest timp se face legătura cu experinţa de viaţă a fiecăruia, denumind obiecte uşoare şi grele, iar la final pot deschide cutiile şi să se bucure de obiectele găsite în ele.
Material prezentat de psihopedagogiespeciala.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Post

Pentru 4.000 de euro, 2 romani au asasinat in Franta

Franta este zguduita de gestul a doi romani, care au dat cu masina peste un barbat de 40 de ani, in Seine-et-Marne. Barbatul a fost ranit la picioare si bazin, aflandu-se in acest moment in spital. Romanii, in varsta de 19 si, respectiv, 28 de ani, arestati pentru tentativa de […]

Ai o stire? Scrie AICI!

eveniment@evenimentsibiu.ro