MINISTERUL SĂNĂTĂŢII – RAPORT privind modul de raportare a deceselor COVID-19

0
134

I. Mandatul �i sinteza abordarii de lucru a comisiei
Prin Ordinul ministrului sanatatii nr. 526/19.04.2021 a fost nominalizata comisia pentru
verificarea modului de raportare a deceselor COVID-19, avand urmatorul mandat:
a Identificarea regulilor de raportare existente in practica curenta privind decesele prin COVID19 �i a responsabilitatilor institutiilor implicate;
b. Analiza procesului �i a continutului raportiirilor curente din bazele de date actuale privind
decesele prin COVID-19;
c. Identificarea corespondentei dintre bazele de date actuale privind decesele prin COVID-19;
d. Identificarea potentialelor neconformitati, corectarea lor �i formularea de recomandari de
masuri de imbunatatire a procesului de raportare �i a calitatii datelor
Comisia a urmarit in activitatea sa urmatoarele abordari metodologice:

  1. In vederea intelegerii integrative a procesului de raportare a deceselor, s-a initiat un
    inventar al cadrului formalizat de raportare – acte normative, proceduri, metodologii,
    instructiuni, precizari metodologice etc.
  2. Analiza surselor oficiale de decese pentru codurile U.07.1 �i U.07.2 pentru anul 2020
    de la Institutul National de Statistica (INS), bazate pe certificatul constatator al
    decesului.
  3. Analiza deceselor pentru codurile U.07.l �i U.07.2 pentru anul 2020 de la INSP –
    CNSISP (raportari bazate pe setul minim de date raportat de spitale pentru DRG).
    Aceste date au fost primite, prelucrate �i sunt discutate in secfiunea de rezultate . .
  4. Analiza diferentelor intre decesele raportate in cele doua platforme ale Ministerului
    Sanatatii, respectiv Alerte.ms.ro �i Corona forms. Aceste date au fost analizate ca
    diferente globale �i ca diferente procentuale ale raportarilor pe luni calendaristice
    (pentru a releva decesele raportate lunar in alerte.mr.ro s-a calculat diferenta intre
    decesele cumulate raportate la data de 1 a lunii in doua luni calendaristice consecutive).
  5. Analiza de profunzime a outlier-Hor (spitale cu raportari ie�ite din tipar fata de media
    raportarilor anterioare ).
    II. Cadrul general privind raportarea deceselor �i a deceselor COVID
    11.1. Raportarea generala a deceselor in Romania
    In Romania, sunt doua surse importante de analiza a deceselor pe cauze, respectiv:
    a. sursa oficiala de raportare �i clasificare a deceselor pe cauze este certificatul medical
    constatator al decesului. in conformitate cu art 33 alin. (1) din Legea nr. 119/1996 cu privire la
    actele de stare civila, cu modificarile �i completarile ulterioare, declararea decesului se face in
    termen de 3 zile de la data incetarii din viata a persoanei. in acest termen se cuprind atat ziua
    in care s-a produs decesul, cat �i ziua in care se face declarafia.
    De asemenea, cf. art. 35 alin. (1), certificatul medical constatator al decesului, in care se
    consemneaza cauza decesului, se intocme�te �i se semneaza de catre medic sau, in lipsa
    acestuia, de catre un cadru mediu sanitar care a facut constatarea.
    Codificarea cauzelor din certificatul constatator al deceselor se face conform Clasificarii
    Internationale a Maladiilor – Revizia a 10-a.
    b. extemarile din spitalele aflate in contract cu casele de asigurari, inclusiv decesele
    intraspitalice�ti, sunt raportate pe set minim de date la casele de asigurari, conform Ordinului
    ministrului sanatiifii nr. 1782/2006 privind inregistrarea �i raportarea statisticii a pacientilor
    care primesc servicii medicale in regim de spitalizare continua �i spitalizare de zi, cu
    modificarile �i completarile ulterioare. in conformitate cu art. 9 alin. (1), spitalele sunt obligate
    sa transmita Setul minim de date la nivel de pacient, aferent spitalizarii continue (SMDPC) �i
    Setul minim de date la nivel de pacient, aferent spitalizarii de zi (SMDPZ) la �koala Nafionalii
    de Sanatate Publicii �i Management Sanitar �i la directiile de sanatate publicii judefene �i a
    municipiului Bucure�ti, iar acestea din urmii la INSP – Centrul National de Statistica �i
    Informatica in Sanatate Publica.
    In urma acestor procese, datele sunt disponibile dupa circa 7- 8 luni de la incheierea anului
    calendaristic (pt pct a). Datele de la pct b nu sunt, in general publicate sau disponibile in
    Raportul anual de activitate al CNAS.
    Niciunul dintre aceste sisteme informafionale nu furnizeaza date pentru raportiri zilnice
    sau in dinamica.
    11.2. Acfiuni OMS privind decesele COVID
    Organizatia Mondiala a Sanatatii a introdus noi coduri de boalii pentru COVID, inclusiv pentru
    decesele determinate de COVID (Anexa I – WHO International Guidelines for Certification
    and Classification (coding) of COVID-19 as cause of death – 16 aprilie 2020 – extras),
    respectiv:
    a. U07.l -deces de COVID-19 cu virus identificat
    b. U07.2- deces de COVID-19 cu virus neidentificat
    11.3. Misuri privind raportarea decesului COVID in Romania
    11.3.1. Scurt istoric
    Odata cu apariµa noii boli COVID-19, s-a luat masura activarii, in cadrul sistemului de
    supraveghere a bolilor transmisibile, a supravegherii cazurilor de COVID-19 (inclusiv
    decesele). In martie 2020 s-au dezvoltat urmatoarele instrumente pentru profesioni�ti:
    a. metodologia de supraveghere – afi�ata pe site-ul INSP, care continea setul minim de
    date pentru raportarea imediata la DSP a cazului suspect de COVID (inclusiv pentru
    deces)
    b. Schemele de Raportare a cazului suspect pentru furnizorii de servicii de sanatate
    (Anexa 2)
    Ulterior, metodologia �i schemele de raportare s-au revizuit �i actualizat periodic, in functie de
    evolutia conceptualizarii �i a experientei privind situatia COVID-19 �i ori de cate ori OMS sau
    Centrul European pentru Controlul Bolilor (ECDC) au emis recomandari relevante.
    Toate metodologiile prevad raportarea imediata, telefonic, la DSP a deceselor inregistrate la
    cazuri suspecte/probabile/confirmate cu COVID-19.
    La sfar�itul lunii aprilie 2020 s-au constituit platformele de raportare „Corona forms” �i
    „alerte.ms.ro”.
    Referiri la aceste platforme au fost prevazute in Ordinul Comandantului Acµunii (OCA) nr.
    75988/27.04.2020 privind stabilirea unor masuri pentru colectarea, centralizarea �i raportarea
    datelor specific COVID-19, completat ulterior cu OCA nr. 75991.
    intre prevederile Ordinelor Comandantului Actiunii, referitoare la raportarea deceselor,
    aducem in atentie urnia.toarele:
    a. La nivelul spitalelor, informatiile referitoare la starea �i evolutia persoanelor confirmate
    COVID-19 intemate, vindecate/extemate �i decedate se vor completa in aplicafia
    Corona forms (OCA nr 75988 – art 4 (3)).
    b. Datele din cadrul aplicatiei menµonate (alerte.ms.ro �i corona forms) vor fi verificate
    prin grija Directiei de Sanatate Publica judefeana si a Municipiului Bucure�ti prin
    reprezentantul din cadrul CJCCI/CMBCCI. (OCA nr. 75988 – Art.I alin(2)).
    c. Directiile de Sanatate Publica judetene �i a Municipiului Bucure�ti au obligafia de a
    introduce in aplicafia Corona Forms informatiile referitoare la cazurile confirmate �i
    decesele, conform procedurii elaborate de Institutul National de Sanatate Publica (Art
    6 alin (1) OCA 75988 modificat prin OCA 75991)
    Dupa aparifia ordinelor sus-mentionate, s-a revizuit �i metodologia de raportare �i schemele
    aferente acesteia (Anexa 3). De asemenea, s-au elaborat �i transmis in teritoriu de catre STS
    doua proceduri.
    Pe de alta parte, in acel�i OCA se prevedea la art 4 alin (2) ca „Informatiile privind paturile,
    �i aparatele de ventilatie destinate COVID-19, precum �i pacientii COVID-19 intemati,
    vindecati/extemati �i decedafi se vor actualiza in aplicatia „alerte.ms.ro” de doua ori pe zi, in
    intervalele orare 08.00-09.00, respectiv 16.00-17.00, prin grija persoanelor responsabile din
    cadrul fiecarui spital.
    11.3.2. Cadrul legislativ actual pentru raportarea deceselor COVID in Romania
    Prin OUG nr. 180/22 octombrie 2020 pentru modificarea $i completarea Legii nr. 136/2020
    privind instituirea unor miisuri fn domeniul siiniitiifii pub/ice in situafii de rise epidemiologic
    $i biologic, a Ordonanfei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile $i
    indemnizafiile de asiguriiri sociale de siiniitate, precum $i pentru stabilirea unor miisuri cu
    privire la acordarea concediilor medicale s-au prevazut urmatoarele:
    (1) In scopul colectarii �i corelarii datelor strict necesare fumizate de entitatile implicate in
    combaterea efectelor generate de coronavirusul SARS-Cov-2, precum �i in scopul evidenfei
    persoanelor confirmate cu coronavirusul SARS-Cov-2 sau decedate ca urmare a infectarii cu
    acest virus, Ministerul Sanatatii, in exercitarea atributiilor sale legale, utilizeaza sisteme �i
    aplicatii informatice, inclusiv aplicatia informatica Corona-forms, dezvoltatii �i administratii
    din punct de vedere tehnic de catre Serviciul de Telecomunicatii Speciale, cu respectarea
    prevederilor legale din domeniul prelucrarii datelor cu caracter personal.
    (2) Metodologia de prelucrare �i raportare a datelor in cadrul sistemelor informatice se
    stabile�te prin ordin comun al ministrului siinatatii �i al directorului Serviciului de
    Telecomunicatii Speciale pentru aplicatia Corona-forms, cu respectarea prevederilor legale din
    domeniul prelucrarii datelor cu caracter personal, care se elaboreaza in termen de maximum 30
    de zile de la data intriirii in vigoare a prezentei ordonante de urgentii
    In baza prevederilor mentionate anterior, s-a emis Ordinul ministrului Saniitiitii nr 1829/2020
    pentru aprobarea fluxului informational utilizat in raportarea datelor referitoare la infectia cu
    virusul SARS-CoV-2, care reprezintii cadrul legislativ �i procedural actual pentru raportarea
    deceselor COVID, �i din care consideriim relevante urmiitoarele prevederi:
  • In scopul colectiirii �i coreliirii datelor fumizate de autoritiitile �i institutiile publice
    implicate in monitorizarea infectiei cu virusul SARS-CoV-2, precum �i in scopul
    evidentei persoanelor confirmate �i a deceselor produse de infectia cu virusul SARSCo V-2, Ministerul Sanatatii utilizeaza aplicapa informatica Corona Forms
    dezvoltata de Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), la solicitarea �i in
    conformitate cu cerintele Ministerului Sanatatii. (art 1).
    Utilizatorii datelor din aplicatia informatica Corona Forms sunt: Ministerul Siiniitatii,
    Institutul National de Siiniitate Publica, directiile de siiniitate publica judetene �i a
    municipiului Bucure�ti, laboratoarele care realizeazii testarea RT-PCR �i testarea prin
    utilizarea testelor antigenice rapide, precurn �i unitiitile sanitare cu paturi care ingrijesc
    pacienti COVID-19. (art. 2)
  • Pentru toti pacientii pozitivi intemati, unitatile spitalice�ti au obligajia de a cornpleta
    formularul corespunzator (fi�a de spital) din aplicatia informatica Corona Forms, in
    prime le 12 ore de la internare ( art. 11 (1)).
    La externare, unitatea spitaliceasca are obligatia ca in maximum 24 de ore sa
    completeze in fi�a de spital din aplicatia Corona Forms statusul pacientului:
    vindecat, transferat sau izolat la domiciliu (art. 11 (2)).
    Unitatile spitalice�ti au obligatia raportarii imediate a deceselor COVID in baza
    definitiei de caz catre directiile de sanatate publica (art. 11 (3)).
    Managerii unitajilor spitalice�ti sunt responsabili �i au obligatia de a dispune rniisurile
    ce se irnpun in vederea realiziirii prevederilor de rnai sus. Managerii spitalelor var
    verifica zilnic acuratetea datelor �i sunt responsabili pentru corectitudinea �i validitatea
    datelor introduse in aplicatia Corona Forms. (Art 12).
    Inventarul actelor normative, metodologiilor �i procedurilor identificate pentru raportarea
    deceselor este redat in anexa 4.
    11.4. Scurt istoric al celor doua platforme de raportare �i a evolupie acestora
    Platforma Corona forms
    Aceasta platforma a fost implementata in cursul lunii aprilie 2020 �i transpune sistemul de
    supraveghere pentru COVID-19. Ea include raportari caz cu caz (individuale, verificabile pe
    CNP), conform cu prevederile legislative sus-mentionate. Aceasta platforma contine cazurile
    �i decesele confirmate prin examene de laborator (RT-PCR �i ulterior teste rapide antigen).
    Rolul spitalelor este acela de a-�i aloca persoanele pozitive intemate in unitatea proprie.
    In corona-forms, atributul Decedat este asociat persoanei si nu spitalului. 0 persoana poate fi
    intemata in timp in mai multe spitale, data intemarii si data extemarii, eel putin in acest
    moment, nu sunt completate coerent, �a ca nu putem �ti intotdeauna in ce spital a decedat o
    persoana. in corona-forms, informatia referitoare la spitalul in care a decedat o persoana se
    poate obtine doar daca toate fisele unei persoane decedate sunt completate corect de toate
    spitalele in care a fost internata respectiva persoana.
    Pentru utilizarea platformei Corona forms au fost elaborate proceduri de lucru de catre STS �i
    au fost efectuate instruiri cu toti utilizatorii.
    Platforma Alerte.ms.ro
    Raportarile in aceasta platforma sunt de tip agregat (numeric) �i contin mai multe categorii de
    cfunpuri referitoare la resursele din spital ( echipamente, medicamente etc) �i la numarul de
    pacienti COVID.
    Completarea formularelor in alerte.ms.ro de catre spitale se face pe baza unui token alocat
    fiecarui spital si distribuit in momentul in care se distribuie si tableta, urmare a unei solicitari
    primite de la Ministerul Sanatatii.
    In raportul centralizator se preia ultima valoare zilnica raportata de fiecare spital. Astfel, daca
    un spital a raportat pe data de I septembrie un numar total de 100 de decedati, dupa care, in
    urmatoarele zile, nu face raportare, in rapoartele din zilele urmatoare in care nu raporteaza se
    va mentine numarul total de 100 de decedati de la ultima raportare efectuata. In raportul
    centralizator este afi�ata data ultimei completari a formularului.
    Orice raportare eronata efectuata de un spital se poate propaga nedefinit daca nu este observata
    �i corectata de spital.
    Referitor la raportarea deceselor, aceasta platforma a suferit modificari succesive, in sensul
    cre�terii nivelului de detaliu al datelor solicitate:
    a. Initial raportarea numarului de decese s-a solicitat sa fie facuta prin formularul in care
    raporteaza zilnic spitalele incepand cu data de 03.04.2020 si consta intr-un singur
    cfunp: Total pacienti Covid-19 decedati.
    b. incepand cu data de 27.09.2020 s-a solicitat completarea a doua cfunpuri: Total pacienti
    Covid-19 decedati – pana in prezent si Total pacienti Covid-19 decedati – in ultimele 24
    de ore.
    c. incepand cu data de 25.11.2020 s-a solicitat completarea a 6 cfunpuri: Total pacienti
    Covid-19 decedati – pan.a in prezent, Total pacienti Covid-19 decedati – in ultimele 24
    de ore, Total pacienti Covid-19 decedati in A TI – pana in prezent, Total pacienti Covid19 decedati in ATI – in ultimele 24 de ore, Total pacienti Covid-19 decedati in ATI –
    INTUBATI- pana in prezent, Total pacienfi Covid-19 decedati in ATI- INTUBATI
  • in ultimele 24 de ore.
    d. incepand cu data de 01.03.2021 s-a solicitat completarea a 10 campuri: Total pacienti
    Covid-19 decedati – pana in prezent din care, Total pacienti Covid-19 decedati – in
    ultimele 24 de ore din care, Total pacienti Covid-19 decedati in CPU/UPU – pana in
    prezent din care, Total pacienti Covid-19 decedati in CPU/UPU – in ultimele 24 de ore
    din care, Total pacienti Covid-19 decedati pe SECTIE – pana in prezent din care,
    Total pacienfi Covid-19 decedati pe SECTIE – in ultimele 24 de ore din care, Total
    pacienti Covid-19 decedati in ATI – pana in prezent din care, Total pacienti Covid-19
    decedati in ATI – in ultimele 24 de ore din care, Total pacienti Covid-19 decedati in
    A TI – INTUBATI – pana in prezent din care, Total pacienti Covid-19 decedati in A TI
  • INTUBATI – in ultimele 24 de ore
    e. In data de 13.04.2021, dna secretar de stat din Ministerul Sanatatii a transmis o
    solicitare de implementare a urmatoarelor corelapi in formularul de raportare:
    Total pacienti decedafi din cauza Covid-19- pana in prezent – Numarul completat
    trebuie sa fie identic cu numarul de pacienfi decedati din cauza covid-19 raportat la
    DSP si care apare in Corona Forms in dreptul spitalului ce raporteaza, din care,
    Total pacienti decedati din cauza Covid-19 in CPU/UPU – pana in prezent – Se va
    completa astfel incat numarul total de pacienfi decedati din cauza covid-19 (suma
    coloanelor DA+DC+DE+DG) sa fie identic cu eel raportat la DSP si care apare in
    Corona Forms in dreptul spitalului ce raporteaza
    Total pacienti decedati din cauza Covid-19 pe SECTIE – pana in prezent – Se va
    completa astfel incat numarul total de pacienti decedati din cauza covid-19 (suma
    coloanelor DA+DC+DE+DG) sa fie identic cu eel raportat la DSP si care apare in
    Corona Forms in dreptul spitalului ce raporteaza
    Total pacienti decedati din cauza Covid-19 in A TI – pana in prezent, din care, Se va
    completa astfel incat numarul total de pacienti decedafi din cauza covid-19 ( sum.a
    coloanelor DA+DC+DE+DG) sa fie identic cu eel raportat la DSP si care apare in
    Corona Forms in dreptul spitalului ce raporteaza
    Total pacienti decedati din cauza Covid-19 in ATI – INTUBATI – pana in prezent
  • Se va completa astfel incat numarul total de pacienti decedati din cauza covid-19
    (suma coloanelor DA+DC+DE+DG) sa fie identic cu eel raportat la DSP si care
    apare in Corona Forms in dreptul spitalului ce raporteaza
    In data de 14 aprilie STS a raspuns la aceasta solicitare catre centrul de comanda al Ministerului
    Sanatatii in modul urmator:
    Enunµtl: care apare in Corona Forms in dreptul spitalului ce raporteazii reprezinta o
    eroare de intelegere de catre solicitant a interfetei de vizualizare a persoanelor
    confirmate. Un filtru pe un spital va returna toate fisele pacientilor intemati in spitalul
    respectiv, iar cardul in care este afi�at numarul de decedati indica numarul de persoane
    decedate care au fost intemate in spitalul respectiv, indiferent daca decesul s-a produs
    in respectivul spital sau in altul. Aceasta poate fi o posibila cauza a raportarii eronate
    de catre unele spitale.
    In fapt, raportarile din alerte.ms.ro sunt raportari agregate ( cumulate, numerice ), iar raportarile
    din corona forms se fac caz cu caz. Desigur, erorile sunt mai pufin controlabile la raportarile
    agregate. De exemplu, un pacient cu COVID aflat in stare severa, poate fi transferat de la un
    spital la altul in ziua X �i decedeaza la al doilea spital in aceea�i zi. Daca primul spital nu
    completeaza corect statusul de transferat, exista riscul ca decesul sa fie raportat de ambele
    spitale in aplicatia alerte.ms.ro. Acest pacient poate fi dublu raportat in aplicalia alerte.ms.ro,
    care nu disceme pe baza de CNP.
    Un raport cu decesele pe luni si pe spitale cu datele din corona forms a fost implementat
    incepand cu data de 22.04.2021 si cuprinde la data de 26 aprilie 2021 doar 17.991 decese la
    care se poate asocia spitalul. Aceasta situatie este cauzata de faptul ca spitalul care a intemat
    pacientul nu �i-a alocat cazul in Corona forms, precum �i ca responsabilul din DSP cu
    introducerea decesului in Corona forms nu a semnalat spitalului nealocarea cazului.
    11.5. Sursa informafiilor publice privind decesele
    Sursa informa!iilor comunicate public privind decesele ( ex. comunicarile zilnice ale Grupului
    de comunicare strategica, primite de la CNCCI) este reprezentata de inregistrarile din platforma
    Corona forms, care contine decesele caz cu caz.
    La nivelul Centrului National de Coordonare �i Conducere a Interventiei (CNCCI), datele
    privind decesele COVID – 19 au fost centralizate/utilizate dupa cum urmeaza:
    de la activarea CNCCI (18.03.2020) datele privind persoanele decedate, utilizate in
    cadrul raportarilor/informarilor/analizelor realizate de catre centru au fost primite pe email �i confirmate, zilnic, cu reprezentantii Centrului National de Supraveghere �i
    Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT);
    pana la data de 17.03.2021 situatia persoanelor decedate, primita de la CNSCBT,
    cuprindea: numarul decesului, data decesului, sexul, varsta, judeµil, comorbiditatile �i
    data confirmarii;
    incepand cu data de 18.03.2021 �i pana in prezent, situatia persoanelor decedate s-a
    primit de la CNSCBT doar numeric, pe categorii de varsta �i judet;
    datele din nota de informare sunt extrase, exclusiv, din rapoartele generate pe baza
    informatiilor din aplicafia ,,Corona-forms”, personalul din cadrul CNCCI, avand acces
    la acestea doar in modul vizualizare prin intermediul aplicatiei alerte.ms/centralizari
    date.
    numarul deceselor raportate de catre unitatile spitalice�ti in raportul dedicat din
    aplicatia alerte.ms (rapoarte spitale, respectiv date spitale) nu a fost utilizat in cadrul
    documentelor elaborate la nivelul CNCCI, intrucat acestea nu sunt confirmate cu
    reprezentantii Ministerului Sanatatii sau CNSCBT.
    Toate informafiile privind persoanele decedate care au fost comunicate de la
    nivelul CNCCI au avut la baza informafiile din aplicafia ,,corona-forms”, validate cu
    CNSCBT.
    III. Analiza surselor oficiale de decese pentru codurile U.07.1 ,i U.07.2 pentru
    anul 2020
    Datele necesare pentru aceasta analiza au fost solicitate INS prin adresa nr. 689/21.04.2021, cu
    numarul de intrare la INS 101789/21.04.2021. S-a primit raspuns la data de 6 mai 2021, orele
    15.00. In esenta, datele din fi�ierul „decese” al INS au relevat urmatoarele aspecte:
    • In anul 2020 s-au inregistrat la nivel national 16792 decese cu diagnostic principal
    COVID-19 cu virus identificat (007.1) �i respectiv 234 cazuri cu diagnostic principal
    COVID-19 cu virus neidentificat (007.2).
    • De asemenea, s-au inregistrat 3590 decese de alte cauze, la care s-a asociat �i un
    diagnostic secundar COVID-19 cu virus identificat (U07.1) �i respectiv 281 cazuri cu
    diagnostic secundar COVID-19 cu virus neidentificat (007.2).
    • Distribuµa deceselor cu diagnostic principal U07.1 (COVID confirmat) pe luni
    calendaristice se prezinta in tabelul de mai jos:
    Diagnostic principal COVID Diagnostic principal COVID
    Luna confirmat (007.1) suspect (007.2)
    Mar 64 35
    Apr 489 130
    May 447 23
    Jun 350 8
    Jul 589 11
    Aug 1167 5
    Sep 1049 5
    Oct 2227 2
    Nov 5003 7
    Dec 5407 8
    Total 16792 234
    IV. Analiza deceselor pentru codurile U.07.1 �i U.07.2 raportate de spitale pe setul
    minim de date DRG pentru anul 2020
    Din datele raportate de spitale catre INSP – Centrul National de Statistica �i Informatica in
    Sanatate Publica, conform prevederilor Ordinului nr. 1782/2006, pentru anul calendaristic
    2020 s-au raport un numar de 26106 decese, dintre care 227 decese cu diagnostic principal
    COVID-19 (1 %) �i respectiv 25875 decese cu diagnostic secundar de COVID (99%).
    Raportarile au provenit de la 284 spitale.
    Dintre decesele cu diagnostic principal de COVID, 225 sunt raportate de Institutul National de
    Boli Infectioase Matei Bal� �i 2 de Spitalul Colentina Bucure�ti. De asemenea, un singur deces
    are codul U07.2 (deces suspect de COVID), restul avand codul U07.l (confirmat COVID).
    Referitor la cele 25879 decesele cu diagnostic secundar de COVID, situatia se prezinta astfel:
    19698 decese (76%) au diagnostic secundar cu codul U07.1 (deces confirmat
    COVID).
  • 6181 decese (24%) au diagnostic secundar U07.2 (deces suspect COVID).
    Situatia deceselor cu diagnostic secundar COVID pe luni calendaristice se prezinta in tabelul
    urmator:
    Diagnostic Diagnostic
    secundar Cod Total
    Luna secundar U07.1 U07.2
    Ian 0 1 1
    Feb 0 0 0
    Mar 55 26 81
    Apr 521 407 928
    Mai 504 592 1096
    Iun 373 583 956
    Iul 692 719 1411
    Aug 1337 742 2079
    Sep 1351 702 2053
    Oct 2966 785 3751
    Nov 6106 772 6878
    Dec 5793 852 6645
    Total 19698 6181 25879
    Pentru aceea�i perioada, in sistemul de supraveghere (Corona forms) s-au inregistrat 16120
    decese (in anul calendaristic 2020), iar in alerte.ms.ro. s-au inregistrat 18948 decese.
    Remarcam numarul extrem de redus de decese intra-spitalice�ti avand drept diagnostic
    principal COVID-19 – 227 decese pentru anul 2020. Aceasta situatie releva faptul ca la nivelul
    tuturor unitaµlor spitalice�ti, codificarea diagnosticului la extemare (principal �i secundar)
    pentru raportarea DRG, eel putin pentru extemafii decedati, reflecta intr-o masura redusa
    situatia reala a decesului de COVID. in opinia noastra, ar fi firesc ca diagnosticul la externare
    pentru pacientul decedat sa fie concordant cu diagnosticul din certificatul constatator al
    decesului (punctul Ic,d) �i cu diagnosticul din sistemul de supraveghere in cazul COVID.
    0 alta observatie este aceea ca, in totalul deceselor avand drept diagnostic secundar COVID –
    U. 07 .1 (19698 decese ), s-a constatat o mare variabilitate a diagnosticului principal. Astfel,
    unele dintre diagnosticele codificate ca principale erau diagnostice acute care, conform OMS,
    nu pot fi asociate bolii COVID ( ex. IMA, ulcer gastric acut, hernii, fracturi, traumatisme etc).
    S-a tentat o reducere a viciilor de raportare, prin mentinerea in analiza a acelor cauze de deces
  • diagnostic principal – care pot fi asociate bolii COVID, sau pentru care diagnosticul nu a fost
    suficient de sugestiv (ex. �oc cardiogen, stop respirator). Mentionam ca s-au retinut in analiza
    toate cauzele din codul J (boli respiratorii), toate tumorile �i toate cazurile de diabet zaharat ca
    diagnostic principal. S-au eliminat in esenfa cazurile de fracturi, traumatisme, patologii
    digestive, hernii, IMA.
    Detalierea deceselor pe categorii de confirmare �i pe diagnostice se prezinta in tabelul urmator.
    U07.1 U07.2 Total general
    Diagnostice
    Nr % Nr % Nr %
    Alte pneumonii virale 3200 20% 63 2% 3263 17%
    Stop cardiac, nespecificat 2925 18% 1098 43% 4023 22%
    Bronhopneumonie, nespecificata 2503 16% 313 12% 2816 15%
    Insuficienta respiratorie acuta 2415 15% 293 12% 2708 15%
    Pneumonia virala, nespecificata 1316 8% 32 1% 1348 7%
    Infectia coronavirala, nespecificata 980 6% 11 0% 991 5%
    Stop respirator 801 5% 138 5% 939 5%
    Pneumonie, nespecificata 642 4% 77 3% 719 4%
    Sindrom de suferinta respiratorie la adult 403 2% 5 0% 408 2%
    Alte boli pulmonare interstitiale specificate 305 2% 12 0% 317 2%
    Infarctul cerebral datorita trombozei arterelor 215 1% 281 11% 496 3% cerebrale
    Boala pulmonara interstitiala, nespecificata 199 1% 16 1% 215 1%
    Insuficienta cardiaca congestiva 119 1% 188 7% 307 2%
    Insuficienta cardiaca, nespecificata 111 1% 9 0% 120 1%
    Subtotal diagnostice considerate 16134 100% 2536 100% 18670 100%
    Acest rezultat trebuie insa interpretat cu precautie, avand in vedere validitatea limitata a
    raportarilor primare.
    V. Analiza diferenfelor intre decesele raportate in cele doua platforme ale
    Ministerului Sanatifii, respectiv Alerte.ms.ro �i Corona forms.
    Diferenfe in numirul deceselor raportate
    Un export din cele doua baze de date a relevat ca pana la data de 31 martie 2021 s-au inregistrat
    31132 decese in alerte.ms.ro �i respectiv 23931 decese in Corona forms. Pe luni calendaristice
    situatia de prezinta conform tabelului de mai jos.
    Total decese sistem de Total decese alerte.ms Alerte vs sistem Data supraveghere (data (data raportarii) supraveghere decesului)
    30-Apr 763 694 -9.9%
    31-May 1286 1302 1.2%
    30-Jun 1677 1691 0.8%
    31-Jul 2416 2389 -1.1%
    31-Aug 3738 3690 -1.3%
    30-Sep 4950 5120 3.3%
    31-Oct 7328 7897 7.2%
    30-Nov 11990 13422 10.7%
    31-Dec 16120 18948 14.9%
    31-Jan 18616 22448 17.1%
    28-Feb 20543 25231 18.6%
    31-Mar 23931 31132 23.1%
    Se constata ca diferentele devin tot mai evidente incepand cu luna octombrie 2020, ceea ce
    poate fi asociat modificarilor succesive solicitate in platforma alerte.ms.ro in sensul cre�terii
    complexitatii sau nivelului de detaliu pentru solicitarile de raportare. Acest fapt s-a suprapus
    presiunii generate de agravarea situafiei epidemiologice.
    VI. Analiza de profunzime a unor spitale cu raportari ie�ite din tipar
    S-au luat ca baza pentru analiza decesele raportate in alerte.ms.ro pentru luna martie 2021
    ( calculate ca diferenta intre totalul deceselor raportate la 1 aprilie �i totalul deceselor raportate
    la 1 martie).
    0 prima etapa a constat In evaluarea pe baza de observatie a numarului de decese raportate
    lunar ( calculat ca diferenta intre raportarile din data de 1 ale lunilor aprilie �i martie ).
    in etapa urmatoare s-au comparat decesele raportate in luna martie cu media lunara a deceselor
    raportate In perioada aprilie 2020 – februarie 2021.
    A vand in vedere situatia epidemiologica agravata s-a calculat �i media lunara a deceselor
    raportate in perioada octombrie 2020 – februarie 2021.
    in urma acestei analize s-a identificat un lot de 13 spitale cu abateri mari in luna martie fata de
    mediile lunare din cele doua perioade. S-au solicitat clarificari privind raportarile deceselor atat
    la spitalele respective, cat �i la DSP.
    Medie Medie
    Total Total Decese lunara a lunara a
    decese decese deceselor deceselor
    raportate raportate raportate raportate raportate Judet Spital la 1 la 1 in luna in in
    aprilie martie martie perioada perioada
    2021 2021 2021 apr2020- oct2020-
    febr2021 febr2021
    BACAU Spital Judefean de 795 246 549 22 38 Urgenta Badiu
    PRAHOVA Spitalul Judefean de 1064 793 271 72 131 U r2enta Ploiesti
    Spitalul Militar de
    BUCURESTI Campanie de nivel 352 155 197 14 22
    ROL 2 – Covid 19
    Spital Clinic
    Judefean de
    Urgenta Arad +
    ARAD Secfia externa de 835 680 155 61 102
    pneumologie +
    Secfieextema
    matemitate
    Spitalul Clinic
    DOLJ Judefean de 368 235 133 21 34
    U ri?enta Craiova
    Spital Clinic
    BffiOR Municipal „Dr. G. 854 750 104 68 123
    Curteanu” Oradea
    GIURGIU Spitalul Judefean de 96 3 93 0.3 0.6 Urgenta Giurgiu
    Spitalul Clinic
    CONSTANTA Judetean de 65 0 65 U rgenta Sf. Apostol
    Andrei Constanta
    TULCEA Spitalul Judetean de 234 173 61 Ur2enta Tulcea
    Spitalul Clinic
    IASI Judetean de 180 132 48 Urgenta Sf.
    Spiridon IASI
    BUCURESTI Spitalul modular 1 294 248 46 Elias
    SALAJ Spitalul Judefean de 216 172 44 U11?enta Zaliu
    Spitalul Municipal
    GALATI „Anton Cincu” 0 23 -23
    Tecuci
    S-a primit raspuns de la toate cele 13 DSP-uri �i numai de la 7 spitale.
    Din analiza raspunsurilor au rezultat urmatoarele:
    0 0
    11 33
    12 26
    22 43
    15 28
    2 3.2
  • Exista un nivel de cunoa�tere in general redus �i unele confuzii ale celor care raporteaza,
    in ceea ce prive�te procesul de raportare, in special pentru platforma alerte.ms.ro;
  • Conform raspunsurilor DSP, multe dintre spitale nu raporteaza toate decesele COVID
    la DSP; din analiza raspunsurilor transmise de DSP-uri, s
    -au prim.it raportari pentru mai
    putin de jumatate dintre decesele raportate in alerte.ms.ro (583 fata de 1482).
  • Unele DSP suspicioneaza ca unele dintre spitale raporteaza decese de toate cauzele in
    alerte.ms.ro;
  • Tot DSP semnalizeaza intarzieri in raportarea deceselor (uneori de pan.a la doua luni);
  • Unele spitale recunosc neraportarea la DSP din diverse cauze;
  • Unele spitale nu recunosc propria cifra a deceselor lunare raportata in alerte.ms.ro;
  • Organizarea raportarii deceselor varlaza de la spital la spital.
    VII. Concluzii ,i propuneri de ameliorare a procesului de raportare
    VII.1. Concluzii
  1. Sursa oficiala de clasificare a deceselor – certificatul medical constatator – indica o
    corespondenta convenabila intre decesele confinnate COVID raportate la INS �i
    respectiv cele raportate in Corona forms (96% ). Decesele raportate in alerte.ms.ro sunt
    cu 13% mai numeroase decat cele din INS. Abaterile pe luni calendarlstice sunt in
    general mai marl decat abaterea anuala �i acest fapt se explica, probabil, prin evolutia
    pandemiei (abateri mai marl in luni de varf epidemic), prin dinamica evolutiei
    conceptelor legate de raportare, a codificarii �i a fenomenelor tardive (inregistrarilor
    intarziate ).
    Luna INS Corona Alerte
    m decese COVID m decese COVID Nr. Decese COVID
    con:firmate confinnate raportate
    Apr 553 763 694
    May 447 523 608
    Jun 350 391 389
    Jul 589 739 698
    Aug 1167 1322 1301
    Sep 1049 1212 1430
    Oct 2227 2378 2777
    Nov 5003 4662 5525
    Dec 5407 4130 5526
    Total 16792 16120 18948
  2. Raportarea DRG pe setul minim de date a pacientilor externati are, de departe, cea mai
    discutabila validitate deoarece la 99% dintre cazurile care asociau un diagnostic de
    COVID-19, acesta a fost considerat diagnostic secundar. in mod cert aceasta raportare
    nu intrune�te cerintele de calitate pentru a servi ca sursa de informalii pentru numarul
    deceselor de COVID-19 in prezent.
  3. Diferentele dintre platformele MS -alerte.ms.ro �i Corona forms suntjustificate intr-o
    oarecare masura �i paqial acceptabile, avand in vedere faptul ca platforma alerte.ms.ro
    presupune o raportare numerica agregata �i cumulata (neverificabila pe CNP sau alt tip
    de cod), iar platforma corona forms presupune o raportare caz cu caz, pe CNP. Ra.mane
    totu�i sub semnul intrebarii utilitatea solicitarii unei raportari agregate privind decesele
    intra-spitalice�ti, cu o frecventa de doua ori pe zi.
  4. Platforma alerte.ms.ro a avut, in intelegerea comisiei, mai curand rolul de a fi un
    instrument pentru managementul operational ( distribuire de materiale �i echipamente,
    identificare rapida nevoi de resurse/resurse pentru pacienti in stare grava) decat un rol
    de sistem informational pentru colectarea �i analiza deceselor. Corectitudinea
    informatiilor regasite in alerte.ms.ro este conditionata esential de acuratetea cu care
    raporteaza spitalele. Din explorarile comisiei, spitalele au unele probleme privind
    corectitudinea modului de raportare �i este evident ca nu exista resurse umane
    disponibile �i pregatite nici la nivelul spitalului �i nici la nivelul DSP/CJCCI, pentru a
    valida aceste raportari.
  5. Nu exista prevedere, resurse �i mecanisme pentru monitorizarea �i validarea datelor
    referitoare la decesele imegistrate in alerte.ms.ro. �i totodata aceste date nu sunt
    fructificate in analize sau in decizii operative.
  6. Platforma corona forms este sursa cea mai valida de informatii pentru raportarea
    deceselor de covid-19, de�i s-au identificat unele confuzii/abateri de la procesul de
    raportare, in special la nivelul spitalelor. Analiza actuala are valoare exploratorie.
    ,]
    VII.2. Recomandari
  7. Considerarea de catre Ministerul Sanatatii a utilitatii mentinerii in platforma
    alerte.ms.ro a cerintelor de raportare privind decesele, avand in vedere pe de o parte
    efortul de raportare din partea spitalelor �i pe de alta parte lipsa de utilizare a acestora
    in deciziile manageriale.
  8. in cazul in care se va considera utila mentinerea raportarii deceselor in alerte.ms.ro,
    este necesar de asigurat un set de instructiuni/proceduri /metodologii destinate celor
    care raporteaza. Aceste instrumente trebuie prelucrate impreuna cu cei care raporteaza,
    care au nevoie sa fie instruip.
  9. Comisia aduce in atentia Ministerului Sanatatii faptul ca dubla raportare, pe principii
    diferite, atrage dupa sine confuzii, implica eforturi aditionale de validare a datelor �i
    consum de resurse. De asemenea, neconcordantele intre cele doua serii de date sunt
    inevitabile.
  10. Pe termen mediu este necesar un proces de ameliorare a codificarilor in setul minim de
    date pentru DRG
  11. In ceea ce prive�te platforma Corona forms, este evident ca o serie de decese nu au fost
    raportate. In acest sens, este necesar un proces de actualizare a deceselor din Corona
    forms.
  12. Introducerea in Corona forms a unor campuri suplimentare in vederea gestionarii mai
    facile �i a generarii unor rapoarte care sa serveasca monitorizarii deceselor din alte
    cauze decat COVID:
  13. Aprofundarea sursei oficiale -INS este foarte utila atat pe term en scurt, cat �i pe termen
    mediu. Pe termen scurt, este recomandabila o analiza comparativa pe CNP intre
    decesele raportate in Corona forms �i decesele din certificatele constatatoare.
  14. Pe baza acestei analize se vor formula recomandari de pentru asigurarea validitatii
    inregistrarilor privind cauzele de deces atat pentru sistemul de supraveghere, cat in
    special pentru certificatul constatator.
  15. Stabilirea numarului final de decese COVID, conform definitiei OMS, este fezabila
    dupa incetarea starii de pandemie �i parcurgerea activitatilor mentionate la pct 7 �i 8.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.