Lesinul in situatiile de frica – ce facem sa-l prevenim

Lesinul (sincopa) este o pierdere temporara a cunostintei care poate dura intre cateva secunde si cateva minute insotita de o pierdere a tonusului muschilor posturali. Acesta poate fi cauzat de mai maulti factori: stat in picioare mult timp, caldura, hipoglicemie, scaderea presiunii arteriale.

Lesinul cauzat de factori emotionali sau sincopa vasovagala se declanseaza in situatii de stres puternic, durere fizica prelugita, soc emotional, stimuli relationati cu evenimente traumatice. Este controlat de nervul vag si e frecvent in randul persoanelor cu fobie de sange si plagi. Acesta trebuie inteles ca un simptom si nu ca o boala in sine. Aproximativ 30 % dintre adultii sanatosi au suferit la un moment dat o sincopa.

Semnele premergatoare lesinului sunt urmatoarele: vedere in tunel (se ingusteaza mult campul vizual), vertij, stare de confuzie, greata, senzatie de caldura si moleseala, transpiratie rece, cascat si oftat (semne ale scaderii nivelului de oxigen).

Sincopa vasovagala este un proces in doua parti. In prima faza intervine o intensificare a ritmului cardiac si a presiunii sanguine coordonata de sistemul nervos autonom simpatic, responsabil de reactia fuga-atac. In a doua parte intervine sistemul nervos autonom parasimpatic care indeplinisete functia opusa si anume de calmare si restabilire a echilibrului. Problema este ca la persoanele cu fobie de sange si plagi aceasta compensare se intampla prea rapid, iar ritmul cardiac si presiunea sanguina scad brusc, asftel creierul fiind irigat insuficient se confrunta cu o deficienta de oxigen. In aceasta faza este bine sa va intindeti pentru a nu va pierde cunostinta.

Persoanele cu fobie de sange si rani au tendinta sa evite situatiile medicale de teama lesinului.

Iata doua metode prin care puteti controla lesinul in astfel de situatii si ambele presupun interventia in prima faza, de hiperarousal.

Prima metoda este tehnica incetinirii ritmului respirator:

-tineti-va resipratia 7-10 secunde (nu trageti aer in piept) ;
-inspirati si expirati apoi intr-un ciclu de 6 secunde (3 secunde inspiratia, 3 secunde expiratia) ;
-spuneti-va in gand la fiecare expiratie „Relaxeaza-te”, intr-o maniera linistitoare
la sfarsitul fiecarui minut (dupa 10 respiratii) ; tineti-va respiraria din nou 10 secunde
continuati in felul acesta pana simtiti ca dispar simptomele respiratiei accelerate.

Citeste si Ce este respiratia excesiva (hiperventilatia), cum o recunoastem si cat de periculoasa e

A doua tehnica este tensiunea aplicata si are ca scop o scadere a tensiunii arteriale:

-incordati simultan muschii bratelor ai pieptului si picioarelor si mentineti incordati aroximativ 10 -20 secunde pana aveti o senzatie de incalzire in fata;
-relaxati apoi si reveniti la pozitia initiala;
-faceti o pauza de 20 secunde;
-repetati ciclul de cel putin 5 ori pana senzatia de lesin a scazut semnificativ.

Psiholog Carmen Ilea
www.carmenileapsiholog.ro

No Comment

Leave a Reply

*

*

POPULAR POSTS