EVALUAREA ACTIVITĂŢII ŞI A REZULTATELOR OBŢINUTE DE INSPECTORATUL DE JANDARMI JUDEŢEAN SIBIU ÎN ANUL 2019

0
159

Ieri 14.01. a.c., în Aula Avram Iancu a Facultății De Litere și Arte, împreună cu colegii din cadrul Grupării de Jandarmi Mobile Brașov, ne-am prezentat activitatea și rezultatele obținute în anul 2019.

Alături de noi au participat la activitate: domnul colonel Lucian Trășcălie din cadrul Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, domnul Rareș Macrea, subprefectul județului Sibiu, domnul Mihai – Cătălin Văsii, prefectul județului Brașov și șefi ai structurilor M.A.I din zona de responsabilitate.

Este un fapt inedit: reprezentanți ai guvernului în teritoriu din cele două județe și-au unit eforturile și au fost alături de noi, într-o ședință de evaluare comună.

Delimitările teritoriale ale celor două unități administrativ teritoriale nu au frontiere.

Activitatea Inspectoratului de Jandarmi Județean Sibiu în anul 2019 s-a desfășurat în contextul unor evenimente specifice zonei de responsabilitate, generate de manifestări subsumate exercitării de către România a Președinției Uniunii Europene, organizarea la Sibiu a Summit-ului șefilor de stat și de guvern ai țărilor membre ale Uniunii Europene, alegerile europarlamentare/referendumul național, alegerile prezidențiale dar și de acțiunile integrate în Programul Sibiu – Regiune Gastronomică Europeană – 2019.

            Creșterea gradului de siguranță a cetățeanului a constituit obiectivul general al instituției cu implicații atât în domeniul operativ dar și pentru activitățile de suport.

COMPONENȚA OPERATIV-ACȚIONALĂ

1. Ordine și siguranța publică

În anul 2019, comparativ cu anul 2018 au fost executate 1998 misiuni pe linia menținerii, asigurării şi restabilirii ordinii publice, în creștere cu 2% (faţă de 1848 misiuni în 2018).

            Asigurarea ordinii publice

S-au planificat, organizat şi executat 848 misiuni de asigurare a ordinii publice, în scădere cu 3% (faţă de 877 misiuni în 2018), misiuni la care au participat 5.241 jandarmi, în scădere cu 0,4% (faţă de 5.219 jandarmi în 2018).

– a scăzut numărul misiunilor de asigurare a ordinii publice cu 15,49% manifestările de protest;

– a crescut numărul misiunilor de asigurare a ordinii publice la manifestările  cultural-artistice și promoționale cu 11 %;

– a scăzut numărul misiunilor de asigurare a ordinii publice la  manifestările sportive cu 2 %

– a crescut numărul misiunilor de asigurare a ordinii publice la manifestările religioase cu 35,71 %

Executarea acestei misiuni nu a acoperit întregul spațiu al manifestărilor, astfel că, pentru misiunile cu grad mediu și ridicat de risc, am beneficiat de sprijinul substanțial al Grupării de Jandarmi Mobile Brașov, care a preluat managementul acțiunii integral.

Menținerea ordinii publice

În perioada de referință, structurile de ordine publică au angrenat un efectiv de 11.411 jandarmi (cu 4,66% mai puțin) astfel:

  • 5.304  patrule de jandarmi, în scădere cu 4,76 %;
    • 1.387 patrule mixte, în creștere cu 89,74 % ;

     Din totalul contribuției la misiunea de menținere a ordinii publice, un procent de 12,5 % din efectivul planificat aparține posturilor montane Păltiniș şi Bâlea.  

Acțiuni de intervenție

Inspectoratul a executat un număr 911 intervenții, în creștere cu 43%.

  • 731 de intervenții prin SNUAU 112 (creștere cu 37%);
    • 158 de intervenții prin dispecerat (creștere cu 93%);
    • 22 de intervenții din oficiu (creștere cu 29%).   

            Acțiuni speciale şi în cooperare/colaborare cu alte instituții

            S-au executat un număr de 92 misiuni în cooperare cu alte instituții, în scădere cu 42 %.

            –   13 acțiuni executate în comun cu politia şi alte structuri M.A.I., în scădere cu 13% ;

–   56 acțiuni executate în comun cu organele silvice în scădere cu 40 %;

–   22 acțiuni executate în comun cu alte instituții, în scădere cu 57%;

            Structurile operative au executat 4 acțiuni speciale, în scădere cu 33%:

  • 2 acțiuni executate cu DIICOT, în scădere cu 60 %;
  • 2 acțiuni executate cu A.N.A.F., în creștere cu 50%.
  • 147 mandatelor de aducere misiuni, în scădere cu 16 %.

            Rezultate obținute pe timpul executării misiunilor de ordine publică

          Cu ocazia executării misiunilor, au fost legitimate şi verificate în bazele de date operative de la sediul unităţii, un număr de 3744 persoane, în creștere cu 36:

–    717 sancţiuni contravenționale în valoare de 211.050 lei, în creștere cu 13 %;

–    42 infracțiuni  din care 30 constatate independent, în scădere cu 21 % şi 12 constatate în cooperare cu politia, în creștere cu 50%.   

2. Pază şi Protecţie Instituțională

Inspectoratul de Jandarmi Județean Sibiu asigură paza şi protecţia unui număr de 19 obiective, din care18 obiective asigurate cu exceptare de la plată și 1 obiectiv  asigurat cu pază, contra cost.

Totodată inspectoratul execută şi:

– paza transporturilor de valori aparținând Trezoreriei Sibiu;

– paza transporturilor de opere de artă în beneficiul Muzeului Național Brukenthal Sibiu;

– paza transportului corespondenței clasificate cu Direcția Regională de Informaţii Transilvania Sud;

– paza transporturilor cu caracter special în folosul Inspectoratului de Jandarmi Județean Sibiu şi în beneficiul S.C. Maxam România S.R.L.

            În perioada de referință, au fost planificate, organizate şi executate un număr de 1013 misiuni de pază a transporturilor:

  • 52 transporturi de bunuri şi valori;
  • 217 transporturi de produse cu caracter special;
  • 744 transporturi de corespondență clasificată.

            Pe timpul executării serviciului de pază, elementele de dispozitiv au aplicat 14 sancţiuni contravenționale.

COMPONENȚA DE SUPORT OPERAȚIONAL ȘI DECIZIONAL

           Activitatea pe linie de control managerial intern

La nivelul inspectoratului, proiectarea şi implementarea sistemului de control intern managerial a avut în vedere creșterea eficacității şi eficienței funcţionării, creșterea viabilității informaţiilor interne şi externe şi conformitatea activităţii cu legile, regulamentele şi actele normative interne.

În acest sens s-a acţionat pe cinci elemente-cheie ale controlului intern managerial, astfel:

– mediul de control;

– performante şi managementul riscului;

– activităţi de control;

– informare şi comunicare;

– evaluare.

Concluzionând, putem afirma că sistemul de control intern managerial de la nivelul inspectoratului cuprinde mecanisme de autocontrol, are la bază evaluarea riscurilor şi este conform cu standardele cuprinse în Codul controlului intern managerial al entităților publice, iar prin aplicarea lui la nivelul inspectoratului s-au creau oportunități de dezvoltare și creștere a calității misiunilor și activităților.

COMPONENŢA DE SUPORT LOGISTIC ȘI C.T.I.

1. Comunicații și informatică

 Cu prilejul summit-ului șefilor de stat și de guvern din Uniunea Europeană desfășurat la Sibiu, I.J.J. Sibiu a constituit un comandament oprațional la sediul Instiruției Prefectului Sibiu, cu 15 celule de lucru, care au deservit toate structurile M.A.I. participante la misiune.

Au fost achiziționate echipamente IT conform graficului

44 stații de lucru in complet

2 table interactive

2 buc. monitoare de supraveghere

 2 buc. TV/monitor 40″

 2 buc.  Videoproiectoare,

 10 imprimante de rețea, 2 multifuncționale

5 laptopuri.

            2.   Auto

–   gradul de încadrare auto este de 59,41 %, care asigură mobilitatea necesară executării misiunilor specifice

3.  Administrarea Patrimoniului Imobiliar și Protecţia Mediului

Fondurile alocate pentru anul 2019 au fost insuficiente în raport cu necesarul pentru lucrările de reparații, dotarea cu scule și utilaje, conform necesarului funcţionării la parametri optimi.

Cheltuielile efectuate, axate, cu preponderență, pentru plata utilităților (energie electrică, gaze naturale, apă potabilă, salubritate) s-au încadrat în normele prevăzute în programele logistice anuale aprobate de către Inspectoratul General al Jandarmeriei Române.

      Au fost efectuate, în regie proprie, lucrări de reparații, astfel:

– lucrări de reparații și zugrăveli în valoare de 10.430,20 lei;

          Alte activităţi desfășurate:

– a fost efectuată măsurarea prizelor de împământare fără costuri pentru inspectorat, ca urmare a sprijinului necondiționat primit din partea domnului comandant al UM 02444 Sibiu ;

– s-au efectuat servicii de verificare a instalației de gaz și de verificare și autorizare a centralelor termice din cadrul unității, în valoare de 1796,90 lei;

– au fost achiziționate materiale de curățenie în valoare de 4093,88 lei;

– au fost implementate datele în aplicația informatică a M.A.I privind centralizarea și monitorizarea cantităților de energie electrică și gaze naturale;

          Principalele activităţi desfăşurate în domeniul protecţiei mediului:

– a fost întocmit programul de informare şi instruire privind colectarea deșeurilor selective ,planul de măsuri privind colectarea selectivă a deșeurilor şi registrul de evidenţă a deșeurilor colectate selectiv;

– au fost identificate şi monitorizate sursele cu  impact asupra mediului din unitate;

– s-a asigurat parțial respectarea legislației în domeniu de către întreg personalul, precum şi reducerea cantităților de deșeuri generate în cadrul activităţilor specifice unităţii;

– au fost implementate datele în aplicația M.A.I cu privire la managementul deșeurilor;

– sunt încheiate contracte cu 2 firme specializate pentru colectarea selectivă a deșeurilor.

4. Marketing şi achiziții

Principalele activităţi desfăşurate au constat în:

  • elaborarea programului anual al achizițiilor publice, actualizat, pe baza bugetului aprobat, ținând cont de necesitățile şi prioritățile inspectoratului, în baza referatelor de necesitate întocmite de către compartimentele logistice;
  • au fost întocmite, împreună cu compartimentele logistice, documentele necesare achiziționării bunurilor materiale şi prestărilor de servicii şi s-a realizat achiziționarea acestora în funcţie de nevoile stringente ale unităţii şi alocarea fondurilor bănești;
  • au fost derulate 2proceduri simplificate pe S.E.A.P fiind încheiate 2 acorduri cadru pentru achiziția a unui autocamion de transport marfa și a 5 autovehicule cu tracțiune integrala  în valoare  de 952.000 lei.

au fost derulate pe S.E.A.P un număr de 254 de achiziții directe, în valoare totală de 901.640 lei;

5. Programul cu finanțare externă nerambursabilă

În data de 27.03.2018, la Alba Iulia, a fost semnat contractul de finanțare nerambursabilă prin care se atrag fonduri europene în valoare de peste 5,6 milioane lei, pentru reabilitarea clădirii principale a Inspectoratului de Jandarmi Județean Sibiu, prin Axa Prioritară 3 a Programului Operațional Regional 2014-2020, Prioritatea de investiții 3.1B.

Proiectul vizează „Creșterea eficienței energetice a pavilionului principal aparținând IJJ Sibiu”.

De la data semnării contractului, au fost demarate activitățile privind implementarea acestuia, respectiv achiziția serviciilor de consultanță management proiect, publicitate și informare și audit financiar, în anul supus evaluării a fost semnat și contractul de servicii pentru dirigenție de șantier.

Urmare a două încercări de contractare a serviciilor de proiectare tehnică și execuție lucrări, efectuate prin procedură simplificată, la care nu au fost depuse oferte, în cursul anului 2019 s-a obținut un nou Aviz în Consiliul tehnico-economic al MAI, prin care a fost majorată valoarea proiectului la 7,4 milioane lei.

Pentru punerea în practică a noilor indicatori, la data de 30.10.2019 a fost încheiat cu autoritatea de management Actul adițional nr. 1 la contract, prin care alături de creșterea valorii proiectului, s-a prelungit cu 16 luni perioada de implementare și au fost introduse două noi achiziții, respectiv achiziția serviciului de verificare a proiectului tehnic și cea de obținere a certificatului energetic.

Au fost depuse două cereri de rambursare, suma totală rambursată fiind de 56912,18 lei.

ACȚIUNI ÎN SPRIJINUL ACTIVITĂȚILOR OPERATIVE, DECIZIONALE ȘI DE SUPORT

1. Resurse umane

Gradul de încadrare cu personal este de 98,05 %, acesta fluctuând între 96,42 % şi 98,05 %, din cauza trecerilor în rezervă cu drept la pensie și mutării personalului în alte structuri ale ministerului.

Încadrarea cu personal se prezintă astfel:

– ofițeri 92,69 %;

– maiștri militari 100 %;

– subofițeri 98,83 %;

– personal contractual 100 %.

2. Financiar

În perioada de referință, unitatea a înregistrat venituri de 637.688 lei, cea mai mare pondere având-o veniturile obținute din prestări servicii (asigurare pază transporturi speciale), 90,85%, aici înregistrându-se de altfel, o ușoară creștere anuală cu 29.482 lei (datorată în principal creșterii tarifelor începând cu data de 12.11.2019.).  Este de remarcat diminuarea veniturilor instituției de natura imputațiilor, de la 26.882 lei în 2018 la 2.192 lei în 2019. Un alt aspect pe care dorim să-l menționăm este acela că unitatea are contract de colectare a deșeurilor reciclabile prin valorificarea acestora, fapt generator de venituri la bugetul de stat și nu de cheltuieli în situația în care colectarea acestora s-ar fi executat prin intermediul firmei specializată care acționează pe raza municipiului Sibiu.

În anul 2019 instituția noastră a fost finanțată din credite bugetare în valoare de 25.889.480 lei. Aceste sume care au fost utilizate conform bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat, în speță pentru achitarea drepturilor salariale cuvenite personalului şi plata bunurilor achiziționate şi a serviciilor prestate unităţii noastre.

Comparativ cu anul 2018, s-a înregistrat o majorare cu 23,75% a sumelor alocate (25,89 milioane lei în 2019 față de 20,92 milioane lei în 2018).

Creșterea semnificativă de 22,9% a sumelor alocate la Titlul I (24,18 milioane lei față de 19,68 milioane lei) se datorează modificărilor legislative intrate în vigoare în anul 2019 (privind drepturile salariale ale personalului din sectorul public).

Personalului unităţii i-au fost asigurate drepturile bănești reprezentând solde şi salarii, în totalitate şi la timp.

Putem menţiona şi faptul că, în luna decembrie, s-au achitat drepturile de echipament care nu au putut fi distribuite în natură.

La Titlul II a fost înregistrată o majorare de 20,41% a fondurilor alocate (808,55 mii lei față de 671,28 mii lei), iar la Titlul XIII – investiții unitatea a dispus de un buget de majorat cu 64,10% față de anul precedent (663,08 mii lei față de 404,9 mii lei). Aceste alocări bugetare au permis o creștere a gradului de dotare a efectivelor care acționează în zona de competență, conducând astfel la o creștere a calității serviciilor oferite populației. 

La finele anului 2019 unitatea nu are înregistrate datorii.

Pe parcursul lunii octombrie s-a desfășurat activitatea de inventariere anuală generală a patrimoniului unităţii, neconstatându-se pagube sau diferențe semnificative de solduri la conturile materiale.

3. Asistență juridică

În acest domeniu, prioritatea a constat în apărarea intereselor patrimoniale ale unităţii şi ducerea la îndeplinire, în condiţii de deplină legalitate a atribuţiilor specifice, având ca direcții de acțiune pregătirea și examinarea sub aspectul legalității și al eficienței juridice a documentației care stă la baza deciziilor conducerii unității precum și formularea cererilor în justiție, apărărilor, căilor de atac în termen și la un înalt nivel calitativ, care s-a materializat în :

1. reprezentarea intereselor unităţii în fata instanțelor de judecată;

2. avizarea pentru legalitate a documentelor care implică răspundere juridică sau patrimonială;

3. consilierea pe probleme juridice a personalului unităţii;

4. asigurarea cunoașterii şi aplicării riguroase şi unitare a tuturor actelor normative în vigoare;

5. formularea de adrese si puncte de vedere către eșalonul superior sau către alte instituții ale statului;

6. formularea de răspunsuri la petițiile cetățenilor.

           Din totalul de 43 dosare civile,  30 dosare civile  au fost înregistrate în anul 2019 si 13 dosare civile înregistrate în anii precedenți s-au aflat în curs de soluționare în anul 2019. Au fost soluționate 15 dosare iar 28 dosare se află în curs de soluționare.

  De asemenea, din numărul total al proceselor verbale de constatare şi sancționare a contravenţiilor, 16 procese verbale au fost atacate cu plângere la instanțele de judecată.

Au fost avizate pentru legalitate: 36  contracte/acte adiționale la contracte, 291 note justificative şi comenzi ferme pentru achizițiile directe, 353 ordine de personal, 2 liste pentru scoatere din funcțiune şi casare, 15 procese verbale întocmite cu ocazia inventarierii anuale şi 10 lucrări diverse.

           S-au formulat răspunsuri la 2 petiții adresate unităţii și s-a acordat asistentă juridică în cadrul propunerilor pentru modificarea/completarea unor proiecte de acte normative asupra cărora unitatea a fost consultată.

   Cu privire la consultanța juridică, destinată să contribuie la lămurirea tuturor problemelor juridice cu care s-a confruntat personalul unităţii, aceasta a fost acordată în mod operativ, pe măsura solicitărilor primite, fapt ce a dus la o permanentă şi strictă respectare a legilor şi a actelor normative.

Au fost emise informări lunare cu privire la apariții legislative cu incidenţă în activitatea unităţii, au fost întocmite şi desfăşurate instructaje, cu privire la punctele de vedere ale M.A.I şi I.G.J.R. referitoare la modul de interpretare a unor prevederi legale, incidente în executarea misiunilor sau aspecte reieșite din jurisprudența C.E.D.O.

4. Participarea la misiuni internaționale

            Un ofițer și un subofițer din cadrul inspectoratului au fost mutați, în interesul serviciului, la Inspectoratul General al Jandarmeriei Române – Statul “S”, fiind numiți în funcţii potrivit normelor de competenţă, aceștia participând,  în semestrul Ial anului, la misiunea NATO Resolute Support din Afganistan.

DIRECȚII DE ACȚIUNE PE ANUL 2020

I. PE LINIE OPERATIV-ACȚIONALĂ

  1. Dezvoltarea capacitații de management a tipurilor de risc la adunările publice.
  2. Participarea la elaborarea unei proceduri operaționale interinstituționale pentru intervenția în situaţii de risc generate de prezenta animalelor sălbatice periculoase in zonele publice.
  3. Creșterea calității intervenției de ordine publica si antiterorista.
  4. Dezvoltarea activității de prevenire și combatere a faptelor antisociale prin diversificarea activităților de intervenție preventivă în corelație cu misiunile jandarmeriei și perfecționarea personalului propriu în ceea ce privește calitatea documentelor elaborate pe timpul misiunilor.
  5. Constituirea și operaționalizarea dispeceratului de monitorizare la nivelul structurilor de pază.

II. PE LINIE DE SUPORT OPERAȚIONAL ȘI DECIZIONAL

  1.                      Dezvoltarea capacităților de colectare și analiză a datelor și informațiilor și optimizarea fluxului informațional-operațional pentru gestionarea evenimentelor și misiunilor.
  2.                      Consolidarea cooperării interinstituționale.
  3. Creșterea gradului de securitate informatică la nivelul unităţii si a gradului de conștientizare a personalului cu privire la diversificarea amenințărilor cibernetice.
  4. Eficientizarea activităţii de prevenire a abaterilor disciplinare şi evenimentelor grave.
  5. Consolidarea și modernizarea structurală a unității.
  6. Identificarea factorilor de risc psihologici specifici misiunilor si gestionarea impactului acestora asupra comportamentului personalului participant la misiuni.
  7. Consolidarea sistemului de control intern și prevenirea corupției.
  8. Îmbunătățirea suportului logistic al misiunilor şi asigurarea performanței în domeniul înzestrării şi al capacității de reacție şi intervenție.
  9. Creșterea performanței în domeniul activității de marketing, achiziții atribuire și monitorizare contracte.

CONCLUZII

            Considerăm că prin implementarea unor instrumente moderne de lucru pentru realizarea unui management integrat al resurselor umane, financiare și logistice, dar cu sprijinul consistent al eșaloanelor superioare – Inspectoratul General al Jandarmeriei Române și Ministerul Afacerilor Interne, în anul 2019 Inspectoratul de Jandarmi Județean Sibiu și-a îndeplinit obiectivele și sarcinile încredințate, la un nivel calitativ superior.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.